Passió i encarnació | Escalante Centre Teatral

Escuela permanente para profesionales

Passió i encarnació

Noviembre 2020
02/11/2020 -> 27/11/2020

Fi d’inscripció: 23 d’ octubre

"Passió i encarnació".
Novembre amb Pep Ricart

30€

«Com més lliure és la interpretació de l’actor, més gran és el plaer que obté el públic».

 – David Mamet –

Què t’he de contar, a tu, que tu no sàpigues? O pugues saber? No és la meua pretensió ensenyar res sinó, en acció i col·laboració, motivar l’aprenentatge. El que opine del treball de la interpretació no justificaria suficientment aquest taller, si estem d’acord que d’opinions no es pot discutir. Però no, per això, renunciarem a debatre. També haurem de practicar amb escenes. I endinsar-nos un poc en la història, en la filosofia, les matemàtiques, la química i la física quàntica. I, per descomptat, la música. L’essència i contingut d’allò que anem a fer, es podria resumir en l’expressió francesa «avoir le personnage dans les jambes» (tindre el personatge a les cames) I les cames, és ben sabut, van que volen amb la música.

El tema és el de la interpretació actoral. S’hauran fet milions de seminaris, cursos i cursets sobre aquesta antimatèria. Tots als que hages pogut assistir, de segur, molt millor endreçats que aquest que jo pretenc. I és que la meua manera d’actuar és dubtosa i plena d’errades i imperfeccions, sóc sabedor. I el meu coneixement teatral no és un saber, sinó un voraç aprenentatge, una praxi, una weltanschauung, és a dir un punt de vista.

Abans que us decidiu a endinsar-vos en açò, m’agradaria aclarir quin sentiment va moure en mi l’atreviment d’aquest repte: sent que és molt trist que el públic passe davant d’un teatre i no desitge entrar en ell. Abans d’això però, crec que ha ocorregut una cosa més trista encara. Actors i actrius passàrem davant d’aquell mateix teatre i no sentírem desig d’interpretar en ell. Eixa tribulació m’ha endinsat moltes vegades en un fort un desassossec, del que he intentat alliberar-me en el deler d’un objectiu: la recerca de les condicions pel creixement artístic del teatre valencià.

Estic convençut que ningú pot fer més excels o més avorrible el teatre que els actors i actrius. Els directors, escenògrafs, il·luminadors… el podran vestir de gala o d’espai buit. Els productors, els programadors, els polítics i els seus administradors podran fer-lo més dòcil o, en períodes electorals, més productiu. Però només nosaltres, actors i actrius, en simbiosi amb la nostra època i societat, som responsables del seu creixement artístic amb les nostres excel·lents o infernals interpretacions i, fonamentalment, amb allò que triem encarnar amb passió.

Calendario

NOVEMBRE
DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES DISSABTE DIUMENGE
            1
2
10:00 > 13:30
3 4
10:00 > 13:30
5 6
10:00 > 13:00
7 8
9
10:00 > 13:30
10 11
10:00 > 13:30
12 13
10:00 > 13:00
14 15
16
10:00 > 13:30
17 18
10:00 > 13:30
19 20
10:00 > 13:00
21 22
23
10:00 > 13:30
24 25
10:00 > 13:30
26 27
10:00 > 13:00
28 29
30            

Pep Ricart

Format com actor en Moma Teatre, aquests són els seus darrers treballs d’interpretació en teatre:

  • 2020 – SI YO TUVIERA UN PUEBLO, de Begoña Tena.
  • 2019 – LA CASA DE LES ARANYES, de Paco Zarzoso. TNC i IVC.
  • 2018 – LA VIDA INVENTADA DE GODOFREDO VILLA, de Sonia Alejo. Cia. La Medusa. Premi millor actor Arts Escèniques.
  • 2017 – ULTRAMARINS, de Paco Zarzoso. Hongaresa de Teatre.
  • 2017 – HELSE y HENRY, de Puy Navarro. DaCapo Produccions.
  • 2016 – LA CANTANT CALBA AL McDONAL’S, de Lluïsa Cunillé. Hongaresa de Teatre.
  • 2015 – KÒKTEL MOLOTOV, de Begonya Tena i Pep Ricart. Cia. Goig de teatre.
  • 2014 – SER O NO RES, creació col.lectiva. Cia. Teatre Micalet. Direcció Resu Belmonte.
  • 2014 – DON JUAN, de Tirso de Molina. Direcció Hadi Kurich. Teatro de la Resistencia.
  • 2013 – UN DÉU SALVATGE, de Yasmina Reza. Direcció: Carles Sanjaime. Producció Micalet/Olympia.
  • 2013 – TARTUF, de Molière. Direcció Hadi Kurich. Teatro de la Resistencia.
  • 2012 – AQUEL AIRE INFINITO, de Lluïsa Cunillé. Hongaresa. Direcció: Paco Zarzoso.
  • 2011- KAFKA I LA NINA VIATGERA. Producció Albena/Tanttaka. Direcció de Carles Alberola.
  • 2010 – PACO Y ISABEL (ZERO RESPONSABLES), de Begoña Tena i Paco Zarzoso.
  • 2010 – EL ALMA SE SERENA de Paco Zarzoso i Lluisa Cunillé. Cia. Hongaresa de Teatre.Dirigida per Paco Zarzoso
  • 2009 – SATISFACTION-HURLYBURLY, de David Rabe. Direcció Carles Sanjaime. Cia. Ornitorrincs.
  • 2008 – EL MAL DE HOLANDA de Paco Zarzoso. Direcció: Xavier Albertí. Producció del VEO y Cia. Hongaresa.
  • 2007 – MALA RATXA (GLENGARRY GLEN ROSS), de David Mamet. Direcció: Carles Sanjaime.Premi al millor actor dels II Premis Abril.
  • 2006 – LA CARÍCIA DE DÉU, de Vita i Zani. Direcció: Lola López i Paolo de Vita. Premi al millor actor de Teatres de la Generalitat. Valenciana.Premi de la crítica de València.
  • 2005 – LA VOLTA AL MÓN EN 80 DIES, de Verne, adaptació de Juli Disla, amb Combinats. Direcció: Victòria Salvador i J.M. Reig.
  • 2004 – DON JUAN, de Molière, amb la Cia. de Teatre Micalet i direcció de Konrad Zschriedrich.
  • 2004 – EL TEMPS I ELS CONWAY, de J.B. Priestley, amb la Cia. Teatre Micalet. Dir: Joan Peris.
  • 2003 – LA BONA PERSONA DE SEZUAN, de Brecht, amb la Cia. Teatre Micalet i direcció de Konrad Zschriedrich.
  • 2002 – L’HOSTALERA, de Goldoni, amb la Cia. de Teatre Micalet i direcció de Manel Dueso.
  • 2001 – NOVECENTO: EL PIANISTA DE L’OCEÀ amb Albena Produccions i direcció de Fernando Bernués. Premi al millor actor de Teatres de la Generalitat Valenciana
  • 2000 – NASCUTS CULPABLES amb Moma Teatre, direcció de Carles Alfaro i Joaquim Candeias.
  • 1999 – TITÀNIC amb Pavana Teatre. Direcció de Rafa Calatayud.

Ha participat, també com actor, entre altres, en els següents espectacles:

  • ALÍCIA. Bambalina Titelles. Direcció: Joaquín Hinojosa.
  • BALLANT-BALLANT. Amb la Cia. Teatre Micalet.
  • CANTONADA PERILLOSA de J.B. Priestley. Cia. de Teatre Micalet. Direcció de Joan Peris.
  • UN HOME, UN ALTRE HOME de Paco Zarzoso. Cia. Hongaresa de Teatre. Dir: Lola López.
  • NÀPOLS MILIONÀRIA d’Eduardo de Filippo. Amb la Cia. de Teatre Micalet. Dir: Joan Peris.
  • EL MUNTAPLATS de Harold Pinter amb Moma Teatre. Direcció de Carles Alfaro.
  • EL CAS WOYZECK de Büchner amb Moma Teatre. Direcció de Carles Alfaro.
  • LA CANTANT CALBA de Ionesco amb Moma Teatre. Direcció de Joaquin Hinojosa.
  • BASTED creació col.lectiva de Moma Teatre. Direcció de Carles Alfaro.

Nota breu dels seus inicis teatrals:

Inicia l’activitat teatral l’any 1976 amb el GTELV de la Universitat Laboral de Tarragona: ORATORIO, d’Alfonso Jiménez (1976); FANDO Y LIS, de Fernando Arrabal (1976);
EL CONVIDADO, de José Ruibal (1977); R.U.R de Slawomir Mrozec i CALIGULA de Camus (1978).

Tots aquests muntatges sota la direcció d’Arturo Benítez.

Pel juny de 1988 comença el seu treball amb Moma Teatre en muntatges com INÈRCIA, on treballa els textos i poemes que conformen l’espectacle així com el disseny de llums (1988) i,
més tard, en CEL ENLLÀ TOT SÓN VINYES de Ghelderode (1989). Ambdós espectacles van ser dirigits per Carles Alfaro.

Fuig a Castelló on, junt a Joan Raga i d’altres funda la Cia. de Teatre Visitants, i es bateja en les aigües del teatre de carrer amb HUGONSTEIN i FAM DE FOC (1990).

Direcció escènica:

Teatre de text:

  • DANI I ROBERTA de John Patrick Shanley i NOCTURNS de Paco Zarzoso amb la Companyia de teatre Debarrani, de la qual és fundador.
  • FENT CUA per a la cia. Chicharras i LA CASA per al Micalet.
  • KAUEN, EKILIKUÀ i KAUEN TOT amb la Cia. Kauen Teatre.
  • MELONFARMER i MÚSICA FEMELLA per a l’Escola de Teatre de la Sala Escalante
  • Co-director amb María Almudéver de L’HOSTE PERFECTE de la Cia. Chicharras.

Teatre musical:

  • CASTIGATS! per a la companyia de teatre Combinats.
  • EL GUARDAINFANTE (entremés operístic)
  • LA CORTE DE FARAÓN per al CAM de Bétera. INVISIBLES, de Begoña Tena amb música de Luis Serrano.

Dansa-teatre:

  • PSIKE, TEMPS, MUERE-T, VUELA-T i ESPERANDO-T per a Krisis Teatro-Danza.
  • TEMPS EN DANSA, VERSIBALL i … AQUELL BALL QUE EN DEIEN DE TORRENT amb l’Aljama de Bétera.

Ha estat ajudant de direcció de Joaquin Hinojosa en UNA LLAMADA PARA PIRANDELLO de A. Tabuchi, producció del Centro Dramático Nacional on també va intervenir com actor. Ajudant de direcció també en LA LLIÇÓ, de Ionesco, producció de Moma Teatre i direcció de Joaquín Hinojosa, i en CÀNDID, muntatge de MOMA TEATRE dirigit per Carles Alfaro.

CINE:

  • 2020- VISITANTE. Direcció: Alberto Evangelio.
  • 2018- EL SILENCIO DEL PANTANO. Direcció: Marc Vigil.
  • 2015- QUATRETONDETA. Direcció: Pol Rodríguez.
  • 2011- EL HOMBRE DE LAS MARIPOSAS. Direcció: Maxi Valero.
  • 2010- CINCO METROS CUADRADOS. Direcció: Max Lemcke.
  • 2010- BESTEZUELAS. Direcció: Carles Pastor.
  • 2009- LA MUJER SIN PIANO. Dirección: Javier Rebollo
  • 2009- ANTES DE MORIR PIENSA EN MI. Direcció: Raúl Hernández.
  • 2006- VIDA ABISMAL. Direcció: Ventura Pons.
  • 2005- LAS VIDAS DE CELIA. Direcció: Antonio Chavarrías.
  • 2004- MINTIENDO A LA VIDA. Direcció: Jorge Algora
  • 2003- EL COCHE DE PEDALES. Direcció: Ramón Barea.
  • 2001- SEVERO OCHOA: A LA CONQUISTA DEL NOBEL. Direcció: Sergio Cabrera.
  • 2000- LA TARARA DEL CHAPAO. Direcció: Enrique Navarro.
  • PORTUARIS (curt)
  • SALVADOR (curt guardonat amb el premi GOYA)
  • PRIMER DOMINGO DE MAYO (curt)
  • UN DIA DE TRABAJO (curt)
  • ESCALA I CORDA (curt)
  • PAPEL QUEMADO (curt)
  • ADIÓS PRISIÓN (curt)
  • CLÀSSICS I i II (curts)

TV:

  • PARANY (àPUNT)
  • KUBALA, MORENO i MANCHON (TV3) L’ALQUERIA BLANCA (TVV) NEGOCIS DE FAMILIA (TVV)
  • GRATACEL (TV3)
  • SPRINT FINAL (FORTA)
  • EL CRUCE (FORTA)
  • CUÉNTAME (RTVE)
  • ¿DÓNDE ESTA? (FORTA)
  • GREGORIO MAYANS: EL SUEÑO DE LA RAZÓN (RTVE) HOSPITAL CENTRAL (TELE 5)
  • EL HARÉN DE ANIBAL (FORTA)
  • DESENLACE (ANTENA 3)
  • HERÈNCIA DE SANG (TVV)
  • A FLOR DE PELL. (TVV)
  • BENIFOTREM (TVV).