Clown para profesionales – Escalante Centre Teatral

Escuela

Clown para profesionales

Octubre 2017
01/10/2017 -> 31/10/2017
25€/mes

Resumen del curso

Objectius

Introduir els assistents en la tècnica d’interpretació clown.
Crear números (escenes), tant individuals com grupals, de clown-teatre, clown-dansa o clown-circ, dependent de l’especialitat de cada alumne, a través de l’escriptura i l’adaptació de textos.
Compartir l’experiència sobre l’escena híbrida i generar un debat d’idees relacionades amb eixa experiència escènica.

Coninguts:

  • Mirades, fisicitat corporal i oralitat en el clown. Fases i entrenament.
  • Recursos del llenguatge clownesc per a l’escena.
  • Iniciació a la metàfora escènica a través del clown i tecnologia de producció de veritats pròpia.

Metodologia

  • Transmissió oral i debat teòric dels conceptes.
  • Entrenament i execució dels continguts a través d’improvisacions.
  • Facilitació de pautes per a la creació d’imatges i números/escenes de clown-teatre, clown-dansa o clown-circ.
  • Anàlisi posterior dels treballs presentats.

Detall

El clown és un personatge creat i interpretat per un artista de circ o un actor de teatre, que naix i s’alimenta de la personalitat, tics, habilitats, impulsos… de la persona artista o actriu. Per tant, el clown no és, exclusivament, una construcció psicològica o dramatúrgica, sinó un personatge que es fonamenta en la personalitat i fisicitat de cadascun dels artistes o actrius.

Al nostre taller, l’objectiu és el de buscar, trobar i entrenar eixe personatge clown. Predisposarem els assistents perquè siguen generosos en aquest transvasament del jo persona (controlat i ensinistrat) al jo clown (alliberat i hiperbolitzat). Un transvasament que dividim en 4 fases: entrenament, joc tècnic, improvisacions i creació dramàtica a través de l’escriptura.

En les 3 primeres fases, el treball anirà dirigit a controlar tres recursos fonamentals del personatge clown: mirada; mirada i cos; mirada, cos i oralitat. Així com la subjecció o la resposta justa i escalonada dels impulsos a través dels recursos descrits. En la 4a fase podrem abordar la construcció dramàtica, i comprovar la dimensió que pren la metàfora escènica sota la tècnica clown: el clown vol fer-ho bé però fracassa i és, en eixe intent delirant, errat, ridícul, vulnerable… on trobem, no només l’humor, sinó la metàfora que, superant certs prejudicis de la tradició circense i teatral, pot construir-se des del menyspreu, i no només des de la ingenuïtat.

Sense que siga un objectiu irrenunciable l’haver de crear una o divereses escenes o números, sí reflexionarem sobre la dramatúrgia d’aquests, partint de la creació escènica guiada i de l’anàlisi posterior.

 

Calendario

OCTUBRE
DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES DISSABTE DIUMENGE
2
9:30 > 12:30
 3  4
 9:30 > 13:00
 5
 9:30 > 13:00
 6 7 9
9 10
9:30 > 12:30
11
9:30 > 13:00
12 13 14 15
16
9:30 < 12:30
17 18
9:30 < 13:00
19
9:30 > 13:00
20 21 22
23
9:30 > 12:30
24
9:30 > 13:00
25
9:30 > 13:00
26 27 28 29
30 31
9:30 > 12:30
         

Patricia Pardo

Dirigeix la companyia de teatre-circ contemporani Cia. Patrícia Pardo, on investiga la coexistència entre l’expressió circense convencional i el llenguatge teatral contemporani, i on ha creat: Cul Kombat, El fandango de Marx, Fer-li l’amor al despropòsit, Ètica, tatoos i saldos, Comissura, Augusta…

En el món de la pedagogia és responsable del curs Escriptura Dramàtica al postgrau Teatre en l’Educació i al Màster Teatre Aplicat de la Universitat de València i de diferents cursos de clown per Escuela del Actor, Off Teatro, Festival Mac, Festival Mim La Serena-Xile, Centre
Cultural Málaga…

Com a clown i directora de clowns ha treballat amb companyies valencianes de circ com ara: Arritmados, La Círtrica, Colectivo Circo 9.8, la Finestra Nou Circ, El Cirquito o Circo Roke. Com a dramaturga, a més de per a la seua companyia, ha escrit per a les companyies Bramant Teatre, T. de lo Inestable, Combinats produccions, Eva Zapico, Veus, Atiro Hecho…

Premis per a l’obra Comissura, de la que és autora i directora: Millor obra al Gothenburg Fringe Festival 2017, menció al Stockholm Fringe Festival 2017, premi del Públic al Festival Decorridos de Murcia 2016, Millor Interpretació i menció a la Millor Obra Tragicòmica al Festival 2012
Cumbre de las Américas d’Argentina. Premio Navarra de Teatro Infantil 2011 per la seua obra Fructuoso, co-escrita amb Jerónimo Cornelles. Premi Aportació Teatral AAPV 2010, per Zero Responsables, de la que és coautora.

Millor Text Premis Abril 2007, Premi Mejor Espectáculo de Teatro i Mejor Espectáculo de Teatro en Gira 2006-2007 de la Feria Internacional de Teatro y Danza de Huesca, per Construyendo a Verónica, de la que és coautora. Premi Max 2005 a l’obra Momo, de la que és codirectora escènica juntament amb Ximo Vidal, per a la Companyia Pluja Teatre.

Alumna de trapezi i clown de Pili Serrat i Roser Tarrida a l’Escola de Circ de Barcelona Rogelio Rivel; Hernán Genet i Herman Wade a l’Escuela de Circo de Alcorcón, Madrid; Erich Clench, Maite Villar i Fefa Borrego a l’Espai de Circ València; Sergi Claramunt i Jorge Picó (Lecocq), George Laferrière (Univ. Quebec.), Jesús Jara (Le bataclown), Ami Hattab, Walter Velázquez…